Übungen
Kto to mówi? Wróć do tekstów z początku lekcji.
8 Będzie pan płacić gotówką czy kartą?
2 Już prawie jestem na miejscu.
7 Czy mogę prosić jeszcze o kawę?
Przeczytaj teksty z początku lekcji i wstaw brakujące wyrazy.
Jak przebiegają przygotowania do wyjazdu? Odpowiedz na pytania.
3 Wie lange dauert die Fahrt zu Lisa?
8 Was muss Lisa noch finden?
4 Simon hat Probleme mit dem Parken. Wohin soll er fahren?
1 Was wollen Simon und Lisa machen?
6 Wie viel kostet das Benzin?
5 Fahren sie gleich nach Salzburg?
7 przyjechać za 2 godziny
6 parkować bez biletu (parkingowego)
2 zatrzymać się na stacji benzynowej
Wysłuchaj nagrania i wstaw brakujące wyrazy.
5 Es ist nicht weit von Simon.
1 Lisa und Simon sind Freunde.
6 Er muss nicht mit dem Bus fahren.
8 Dann gehen sie zusammen essen.
Przyimek seit (od – w zn. czasowym) łączy się z celownikiem.
Pamiętaj, że odmieniając czasownik öffnen, przed końcówką wstawimy -e- (np. du öffnest, er öffnet itd.), inaczej niż w wypadku czasownika wohnen, który również ma temat zakończy na -n (por. du wohnst, er wohnt). Więcej informacji w lekcji 4.
Wybierz odpowiednią reakcję.
- 1 Wie spät ist es?
- 2 Wie heißen Sie?
- 3 Wie viel kostet das?
- 4 Wir treffen uns um 10 Uhr.
- 5 Kannst du mich abholen?
- 6 Ich komme aus Székesfehérvár.
- 7 Hat es geschmeckt?
- 8 Kommst du am Abend?
- d Kein Problem.
- a Abgemacht!
- b Ja, lecker.
- f Es ist 7:30.
- g Wie bitte?
- h Das macht 4 Euro.
- e Leider nicht.
- c Mein Name ist Anna.
Przyporządkuj następujące wyrazy do odpowiedniej grupy: bezahlen, die Stunde, der Löffel, laufen, die Haltestelle, umsteigen, schmecken, die Mitbewohnerin, tanken, das Paket.
13 Znajdziesz tę portmonetkę?
Ułóż pytania do poniższych odpowiedzi. Użyj form grzecznościowych.
2 Ich heiße Ludwig Wirth.
7 Meine Telefonnummer ist 14 78 52 36.
5 Ja, ich habe schon Hunger.
3 Jetzt arbeite ich in Dresden.
4 Leider nicht, ich spreche nur Englisch. Deutsch
6 Ich brauche noch einen Stuhl.
Utwórz formy liczby mnogiej wyróżnionych rzeczowników.
1 Ich brauche noch zwei Glas und zwei Stuhl.
8 Er kommt in zwei Stunde.
2 Am Bahnhof warten Kinder mit Rucksack.
7 Die Kinder spielen vor großen Haus.
4 Dieser Parkplatz ist nur für Firma und Kunde.
3 Am Bahnhof stehen drei Bus und zehn Auto.
6 Die Kollege kommen aus vielen Stadt.
5 Marie spricht mit Mitbewohnerin.
Wysłuchaj nagrania i zaznacz słowo, które usłyszysz.
Uzupełnij zdania odpowiednimi przysłówkami i przymiotnikami: schnell, früh, falsch, weit, später, laut, fertig, lange, frei, lecker.
Der, die czy das? Przetłumacz, używając rzeczowników z odpowiednimi rodzajnikami.
9 paczka, pudełko, butelka
13 kawiarnia, restauracja, menu
4 imię, adres, numer telefonu
7 parking, ulica, skrzyżowanie
8 spotkanie, klient, bank
15 krzesło, talerz, serwetka
16 prawo jazdy, korek, serwis
5 autobus, przystanek, miasto
10 rachunek, paragon, sklep
11 portmonetka, pieniądze, karta
14 herbata, kawa, woda mineralna
Wstaw odpowiedni rodzajnik nieokreślony.
Tam, gdzie to konieczne, wstaw odpowiedni rodzajnik określony lub nieokreślony.
Uzupełnij za pomocą właściwej formy czasownika.
Uzupełnij zdania, wykorzystując podane słowa: zurück, also, schon, lange, erst, nur, jetzt, noch.
4 Stoi w korku i jest spóźniony się na spotkanie.
9 Paul i Marie cieszą się na wyjazd do Hamburga.
2 Paul ma dziś wiele pracy.
1 Paul i Marie jadą jutro rano do Hamburga.
10 Dzień jest przepiękny.
5 Na stacji to też długo trwa.
8 Potem może już odebrać Marie.
3 Paul musi jeszcze odebrać samochód i zatankować.
6 Personel nie ma drobnych.