Exercises
Przeliteruj podane wyrazy i wymów je. Pamiętasz, co znaczą?
Zapamiętaj zwrot I hope to see you soon - Mam nadzieję, że wkrótce się zobaczymy.
- 1 How are you?
- 2 I'm fine. Thank you.
- 3 My name is ...
- 4 What's your name?
- 5 Where are you from?
- 6 Nice to meet you.
- 7 Come and meet ...
- 8 Goodbye.
- a Nazywam się...
- b Jak się nazywasz?
- c Do widzenia.
- d Jak się masz?
- e Poznaj...
- f Skąd jesteś?
- g Dobrze. Dzięki.
- h Miło mi cię poznać.
Wysłuchaj nagrania i zapisz przeliterowane wyrazy, a następnie je przeczytaj.
Przetłumacz zdania. Zwróć uwagę na użycie czasownika to be.
3 I'm ready. We can start.
10 Let me introduce myself.
Potoczny zwrot What's up? wɒts ʌp odpowiada polskiemu “Co słychać?”. W odpowiedzi możemy stwierdzić po prostu Not much nɒt mʌtʃ (Nic ciekawego). Uwaga: unikaj go w sytuacjach oficjalnych! What's to ściągnięta forma what is, utworzona na takiej samej zasadzie jak np. who's (od who is).
Połącz pytania i odpowiedzi.
- 1 How is she?
- 2 Am I right?
- 3 Who is he?
- 4 What's your name?
- 5 Where are you from?
- 6 Are we ready?
- 7 Is English hard?
- 8 Are you hungry?
- a He's my friend.
- b My name's John.
- c She's fine.
- d I'm from England.
- e No, you're wrong.
- f No, I'm thirsty.
- g Yes, we can start!
- h No, it's easy!
Wstaw brakujące formy czasownika to be w czasie Present i przetłumacz.
Czy znasz autora słynnego pytania: To be, or not to be? Teraz powinieneś już potrafić samodzielnie przetłumaczyć je na polski.
Odpowiedz twierdząco na pytania. Użyj pełnych zdań.
Końcówka -s ddoana do rzeczownika tworzy formę liczby mnogiej, np. friends - przyjaciele, boys - chłopcy, girls - dziewczyny, things - rzeczy itp. Więcej na ten temat dowiesz się w lekcji 2.
Uzupełnij zdania za odpowiednimi formami zaimków.
Przekształć podane zdania w pytania.
Zwrot study hard oznacza uczyć się pilnie.
Uzupełnij zdania skróconymi formami to be not w czasie Present.
Zaimek zwrotny myself maɪˈsεlf – sam, się, siebie – odnosi się zawsze do 1 os. liczby pojedynczej (ja). Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Lekcji 11.
Przekształć poniższe zdania w pytania. Tam, gdyzie to możliwe, użyj skróconych form.
Zwrot You can do it znaczy dosłownie “Możesz to zrobić”, ale zazwyczaj tłumaczymy go na polski jako: Dasz radę lub Poradzisz sobie.
Przetłumacz. Skorzystaj z podpowiedzi.
4 Nie jestem gotowy.
not, ready
5 Jesteście przyjaciółmi?
friends
8 Jest cierpliwa.
patient
12 Nie mogę przyjść.
come
Rzeczownik learner pochodzi od czasownika learn (uczyć się) i oznacza osobę uczącą si czegoś. Np. learners of English to “osoby uczące się angielskiego”. Sufiks -er pełni w angielskim bardzo ważną rolę – za jego pomocą tworzymy rzeczowniki oznaczające m.in. wykonawców czynności. Np. begin bɪˈgɪn (zaczynać) - beginner (początkujący), read riːd (czytać) - reader (czytelnik), speak (mówić) - speaker (mówca), teach tiːtʃ (uczyć) - teacher (nauczyciel).